Shrnutí PMI konference v Berlíně

Michal Korf a Oliver Čapčík se rozhodli, že se s vámi podělí na začátku června o své postřehy z PMI konference 2018, která se letos udála v Berlíně v termínu 7. až 9. května. Ze setkání jsme sepsali článek právě pro ty, kteří se setkání nemohli účastnit osobně.

Celou konferencí se nesla tři témata:

  • Inovace – Svět se zrychluje a tlak na inovace je zvětšuje.
  • Komplexita projektu – Čím jsou projekty komplexnější, tím se do popředí dostávají oproti těm technickým plánovacím hard skills schopnosti sestavit týmy, které jsou schopné sami odbavovat a řešit problémy a držet se rámcového harmonogramu a fungovat samostatně.
  • Agile a agilní metody – polovina přednášek byla zaměřena na agile, v odvětvích, v týmech, v projektech, v řízení …

Na sdílecí snídani byly vybrány 2 přednášky jedna na Inovace a jedna na Komplexitu.

Rowan Gibson a přístup k tvorbě inovacím

Úplně první přednáška konference zazněla z úst Rowana Gibsona, který se zabývá inovacemi a přichází s firmami na to, co jsou pro ně inovace. Rowan na začátku vyslovil dvě myšlenky. První, co to vlastně inovace je. Jeho odpověd zní: Creating value by doing things differently. Druhá myšlenka je, že inovace se musí dít neustále a všude a musí to být zásadní capabilita pro firmy, aby byly vůbec schopné přežít. Rowan také zmiňoval, co ta inovace má být a že jednou větou dokáže změnit klidně celý projekt a celé směřování inovace. Inovace musí být významná a důležité je, že každé slovíčko se počítá a také musí být inovace výzvou pro firmu.

Rowan nasdílel na konferenci svoji speciální metodu, jak vymyslet nějakou inovaci. Metoda se skládá ze 4 oblastí:

  1. Challenging ortodoxies
    1. Musíme se podívat na věci jiným způsobem a začít jinak fungovat.
    2. Proto třeba některé firmy skončí, protože se nedokáží na věci podívat jinak.
  2. Harnesing trends
    1. Dneska už vidíte, jaké jsou trendy, které budou hýbat světem. A vy si jen musíte říct, jakou vlnu si vyberete a na které se svezete. Těžké je samozřejmě určit, která je ta správná vlna, která nepoloží celou firmu.
  3. Leveraging resources
    1. Největším zdrojem jsou lidi, a to kam je nasměrujeme, a co jim řekneme, aby vytvářeli.
  4. Understanding needs
    1. Musíme také rozumět potřebám, které mají naši lidé.

Rowan celou dobu říkal, že vše je o lidech. A že k sobě na vymyšlení nějaké inovace potřebuje zhruba 20 lidí, které rozdělí na 4 skupiny. Co je úplně zásadní pro tvorbu inovace, že je skupina členěná dle oborů, dle věku, dle zkušenosti, pohlaví atd. V prvním kroku dá každé skupině jednu z oblastí představených výše a v druhém kroku lidi smíchá a od té chvíle se očekává, že budou chrlit inovace. Pak spojuje různé vymyšlené typy inovací k sobě a následně vybere, kterými inovacemi se zabývat do hloubky a kterými ne a o tom se už více dozvíte z jeho knihy.

 

Transformace PMO v Cisco

Druhou přednáškou připravenou na setkání byla přednáška o Johna Dalyho, ředitel globálního PMO v Cisco, který má pod sebou 1200 projektových manažerů. Zajímavostí je, že se vypracoval na svoji pozici z řadového zaměstnance v Cisco.

John říká: „Máme teď svět, který je jiný než před 30 lety – hodně inovací, hromada dat, digitalizace.“ Celá jeho prezentace se nesla v duchu, jak se v Cisco popasovali s transformací projektové kanceláře a co dalšího připravují pro PMO. Jeho úvodní message zněla: „Svět se mění a my se musíme měnit s ním, jinak zahyneme.“

Jak by měla podle Johna vypadat práce PMO. Na úvod přidal pár čísel, která jsou pro Cisco tak typická. Např. 75 % firem v roce 2020 bude digitální, procesy budou digitalizované, takže všichni potřebují inovovat. Do roku 2030 se změní 2 mld. pracovních pozic, ale to neznamená, že zaniknou, spíše se transformují na něco jiného. 65 % z dětí bude pracovat na pozicích, které teď neexistují. Není ale třeba se bát budoucnosti, protože bude zajímavá. Teď se především mají děti učit novým věcem, mají se učit otevřenosti a přijímat informace.

A co s tímto vším mají dělat projekťáci. Především si vždy musí uvědomit, kdo je jejich zákazník a co právě teď potřebuje a přemýšlet nad tím, že jsou i jiné metody než jen hard sklil a plánování a risk management. Je potřeba přemýšlet agilně a co projektu v danou dobu pomůže nejvíce. V Cisco potřebují projekťáka, který se bude zabývat více obory. Např. v Cisco vzdělávají svoje PM hodně v businessu. Trošku tak potírají práci obchodníků, protože přejímají jejich práci a pak sami PM objevují nové možnosti k realizaci a obchodu.

Jak se tedy povedla změna PMO v Cisco

V roce 2012 bylo v Cisco 1400 projektových manažerů, kteří neměli jasně nastavené cíle, leadership, kariéru, nebyly jasné týmy, konzistence a metodika a ani žádný minimální standard. Od roku 2012 do roku 2016 tedy vznikali náznaky metod a v roce 2016 provedli transformaci. Samotnou změnu si velice dobře podchytili. Udělali speciální webovou stránku, která ustanovila ty nejlepší přístupy, co ve firmě měli. Byla to jednu dobu nejnavštěvovanější stránka v Cisco. Posléze se změřili na dodávku a na vzdělávání PM, definovali role a zapracovali na přesahu PM až do business/sales funkce. Snažili se inovovat a stali se experty na projektové řízení a IT.

Základem pro každého PM v Cisco je certifikát PMI, ale pozor je to jen první krok. Proto teď v Cisco hledají u PM – leadership, owenership, solutions. Technický základ je důležitý, ale mnohem důležitější je pracovat na soft skills a to i do budoucnosti. Klíčové dovednosti novodobého PM jsou  – leadership, problem solving, adaptabilita, kreativita, znalosti matematiky a technologií. Především se musí zapracovat na leadershipu a adaptabilitě. Definovali také, co dalšího má PM dělat a že má přicházet s novinkami pro zákazníka a hledat pořád nové cesty. A že je to nositel kultury směrem ke klientovi.

Johnův tip na závěr je: „Až půjdete inspirování z nějakého školení, přednášky nebo konference, tak nenechte tu svoji chuť něco na sobě změnit zapadnout, ale udělejte si plán, ušijte si na sebe bič, který vás bude hnát dopředu. A nemyslete jenom na sebe a na svoje sebevzdělávání, ale podělte se o informace i s ostatními, protože i v tu chvíli se učíte a obohacujete se.“

 

A dva postřehy k Agilu

Michal s Oliverem si všimli zajímavého úkazu, a to že 2/3 lidí na konferenci nerozuměli tomu, co je agilní dodávka.

A dále Michal vyprávěl jeden příklad z Rumunska: „Paní byla z firmy, kde se upravovali systémy třetích stran pro klienta. Ale po čase se ve firmě rozhodli, že si vytvoří nějaký vlastní systém, aby stále jen něco nepřeprodávali. Po začátku projektu se vedení projektu začal management firmy ptát, kdy bude termín uvedení na trh, kolik to bude stát a tak dále a paní managementu odpověděla. Ale vždyť přece my vyvíjíme podle agilu, my budeme něco dělat a pak se uvidí, co vyvineme. S tím se ale firma nespokojila a v tomto případě se od metodiky agile upustilo.“ Jde vidět, že horlivá vlna agilu je za námi a že některé firmy prostě potřebují vědět, co, kdy a za kolik bude.

Zveřejněno: 20. 6. 2018    Rubriky: Různé