Sponzor by měl být…

Když se řekne sponzor podle PRINCE2, tak se hned každému vybaví poučka z učebnice: „Business sponsors are primary project stakeholders. They endorse the objectives and ensure the project provides a clear return on investment.“ Jak sponzora ve svých organizacích vidí projektový manažeři, kteří se potkali 15. května 2018 v sídle společnosti Unicorn, se dozvíte dále v článku.

Bez mála 30 účastníku bylo rozděleno do 3 skupin, podle vzoru „World Café“, a společně ve skupině diskutovali po dobu dvaceti minut zvolená témat a s nimi i doplňující otázky.

Jednou z otázek byla otázka: Jaký by měl být sponzor?
Přečtěte si názory našich kolegů PM.

  • Měl by být jen 1 sponzor.
  • Měl by vědět, co je to být sponzor.
  • Měl by mít svůj rozpočet, pak může fungovat dobře.
  • Měl by vědět, co to je být sponzor.
  • Nesmí to být alibista a musí umět rozhodovat.
  • Nesmí být idiot.
  • Pokud je problém nad rámec projektu, tak je v pořádku, že eskaluje věc managementu, ale nesmí tam chodit se vším, projekt se pak celý protahuje.
  • Sponzor má odvahu postavit se managementu nebo akcionářům.
  • Měl by být z řad zkušenějších a ostřílenějších z firmy, aby dobře hájil zájmy firmy.
  • Měl by být ambasador projektu.
  • Sponzor není mikromanager.
  • Drží slovo, je zapojený, chápavý, vyhodnotí pro a proti každé věci a jde sehnat peníze.
  • Businessově rozumí projektu.
  • Umí si dohodnout mantinely a umí je pro tým nastavit a dodržovat.
  • Technický background mít nemusí.
  • Měl by chtít svou roli.
  • Neměl by být demagog.
  • Dostižitelný.

Tipy od firem:

  • Unicorn: Jakákoliv změna se řeší přes jednoho člověka, který rozhoduje, pokud nefunguje, tak se eskaluje k top managementu.
  • Státní správa: Sponzor je každý – přednosta, vedoucí odboru, radní a každý hájí svoje zájmy – tam se pak sponzor hledá těžko.
  • ČSOB: Zafungovalo, že se všichni sponzoři nechali proškolit na „Jak má sponzor správně fungovat podle Prince2“.

 

Další otázkou k zamyšlení byla otázka: Co dělat, když organizace nezná roli sponzora?
Přečtěte si názory našich kolegů PM.

  • Nalézt někoho, kdo rozhodne o projektu, o budgetu, prostě o všem.
  • V korporátu se většinou role najde, ve státní správně může být problém.
  • Tak je potřeba si je vyškolit.
  • Problémem bývá, že je těžké dohodnout rozsah projektu.
  • Společnost, která nezná sponzora, tak často nezná ani PM.

Zveřejněno: 29. 5. 2018    Rubriky: Různé