Start up – projekt nebo společnost? Diskuse nám poskytla odpověď.

Při plánování prvního letošního networkingu jsme si na začátek položili otázku: Je start-up projekt nebo společnost? Abychom dostali tu nejpřesnější odpověď na naši otázku a také na mnoho dalších, pozvali jsme si na naše setkání tři experty na start-upy.

Prvním, kdo přijal pozvání na 6. března 2018, byl Dan Erlebach, zakladatel a majitel start-upu Sharygo.cz – https://www.sharygo.cz/cs. Dalším, kdo se zúčastnil networkingu v hotelu Ilf, byl Jan Zeman, zkušený projektový manažer. A takovým malým velkým překvapením pro všechny byl Tomáš Petržilka, který perfektně zaskočil za Ondřeje Tomeše. Tomáš přispěl svojí expertízou z řízení mnoha projektů v prostředí start-upů pro skupinu Mall Group.

Minulý týden jsme si představili v newsletteru metodu World Cafe – https://www.komorapm.cz/blog/2018/03/14/metoda-world-cafe-aneb-jak-se-ve-velke-skupine-dobrat-zaveru/, která nám umožnila probrat stěžejní otázky okolo start-upů pěkně do hloubky. První skupina okolo Dana Erlebacha si vybrala otázku – Jak poznat, kdy start up krachuje? Otázka ve skupině Dana rozproudila diskuzi také o otázce počáteční. A odpověď od Dana zní, že start up je určitě firmou s řádným business plánem, KPI‘s, náklady, lidmi, metrikami i účetnictvím. A jak poznat, že to krachuje? Jednoduše. Nastavíte si měsíční plány, a když je v prvním měsíci splníte jen na 10 %, tak se nic neděje. Plán lehce obměníte a pustíte se do dalšího měsíce. Když v dalším měsíci splníte jen na 30 %, tak už by to pro vás měl být signál, že se něco děje a že byste se měli podívat jak na plán, tak na náklady, které do toho dáváte. A pokud se nedaří ani v dalším měsíci, tak se musí najet na krizový management a přehodnotit celý plán, protože vkládat další peníze jen do nákladů bez žádoucích výsledků nemá smysl.

Diskutující kolem Honzy Zemana zajímala otázka – Kdy start-up zabalit? A všechny skupiny společně přišly na několik scénářů, kdy se má start-up zabalit. Je to když,

  1. se plní 50 % pod plánem.
  2. nefunguje tým.
  3. dochází zdroje (peníze).
  4. se dlouho čeká na vyjití na trh.
  5. je majitel dlouho sám a má tzv. provozní slepotu.

A aby se nic balit nemuselo, prozradil nám Honza pár tipů a triků:

  1. Je lepší vyjít na trh dřív, i když produkt/službu nemáme vyladěný do posledního detailu.
  2. Nebát se neúspěchu. Ten totiž může zakladatele hodně obohatit.
  3. Pokud začne být strůjce myšlenky pesimista, je lepší to zabalit.
  4. Zajistit si přístup k odborníkům a mentoringu.

Diskutující s hostem Tomášem Petržilkou dala zelenou otázce – Agilita vs. Waterfall ve start-upu. V každé skupině se pak všichni zúčastnění shodli na jednom výroku.

  1. Skupina 1 – Primárně jde o používání agilního řízení a agilní metodiky. Waterfall přichází v úvahu až od určité velikosti nově vzniklé společnosti.
  2. Skupina 2 – Čistý waterfall neexistuje. Je nutná důvěra, víra a odvaha zahodit dosavadní práci, oddělit procesní a projektové řízení. Protože vlastně není rozdíl mezi start-upem a korporátem. Možná jen v tom, že projekťák v korporátu vozík táhne a ve strat-upu ho brzdí.
  3. Skupina 3 – Musí být run, aby mohlo být change.

Probralo se i plno jiných otázek, třeba: Potřebuje start-up PM? Ano, na 100 % a nevyplácí se šetřit. Ideální profil PM do start upu: ten, co si zkusil strat up a nedopadl mu, má selský rozum a má zkušenost s nějakou metodikou (Agile, Scrum).

Obecně se na lidech ve start-upu nevyplatí šetřit, je potřeba najít nějaké experty srdcaře, které bude na začátku místo peněz hřát také smysl start-upu a myšlenka něčeho nového. A obrovsky důležitý je leadership.

Jak dostat nový produkt/službu do povědomí lidí? Můžete do marketingu nalít 100 miliónů. Můžete využít zákaznickou zkušenost anebo se spojit s velkým hráčem na trhu a ten vás mezi velkou masu lidí dostane zaručeně.

Jaký je druhý důvod, kdy start up skončí? Přijde někdo mnohem větší, kdo půjde víc vidět atd. Nebo se rozpadne tým, protože odejde klíčový člen. Nebo majitel nevydrží tlak a vybouchne a ostatní tak demotivuje a naštve.

K tématu tohoto networkingu nás dovedl David Fogát. Najde se mezi námi někdo další s nápadem na  další networking? Pokud ano a pokud mi vaše návrhy napíšete na lenka.stavova@komorapm.cz do 4. dubna 2018, můžete získat lístek na konferenci Projektového managementu do Zlína – http://www.konferencepm.cz/.

Zveřejněno: 26. 3. 2018    Rubriky: Různé